مشکیان دبير و سخنگوي شوراي راهبردي رسانه سازمان کشور :

طرح هاي شوراي راهبردي رسانه براي حمايت از خبرنگاران تصويب شد


یزدفردا "سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به تازگي از تصويب طرح‌هاي «تشکيل صندوق حمايت از فعالان رسانه‌اي ميراث و گردشگري» و «صدور کارت تسهيلاتي ويژه» براي خبرنگاران اين حوزه با نام ديده بان خبر داده است .
به گزارش یزدفردا به نقل از ایرنا  :شوراي راهبردي رسانه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، دو طرح "تشکيل صندوق حمايت از فعالان رسانه اي ميراث و گردشگري" و "صدور کارت تسهيلاتي ويژه براي خبرنگاران تخصصي" اين حوزه را تصويب کرد.


، "محمد علي مشکيان" دبير و سخنگوي شوراي راهبردي رسانه سازمان با اعلام اين خبر اظهار داشت: جزئيات اين دو طرح پس از انجام مطالعات کارشناسي، در جلسه آتي شورا با "حميد بقايي" معاون رييس جمهور و رييس اين شورا به تصويب نهايي مي رسد و اعلام خواهد شد.
مشاور رسانه اي روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي گفت: مفاد اين دو طرح جنبه حمايتي از رسانه ها دارد و هر کدام از اين طرح ها بخشي از مشکلات کنوني خبرنگاران را تا حدودي برطرف خواهد کرد.
وي افزود: دارندگان کارت تسهيلات ويژه که داراي سابقه کار تأييد شده و تعداد قابل توجهي اثر با نام در حوزه هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هستند، مي توانند از امکان فعاليت راحت تر خبري در اماکن تحت نظارت سازمان و استفاده از برخي تسهيلات و تخفيف هاي اقامتي در راستاي کار حرفه اي خود برخوردار شوند.
مشکيان خاطرنشان کرد که، نشريات تخصصي حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و اعضاي صندوق حمايت از فعالان رسانه اي که داراي کارت حمايتي هستند، با ارايه طرح هاي خود، در صورت تاييد در شوراي راهبردي، از تسهيلات مصوب در راستاي فعاليت رسانه اي خود بهره مند خواهند کرد.
به گفته دبير شوراي راهبردي رسانه، رييس سازمان ميراث فرهنگي نيز با توجه به جايگاهي که براي رسانه ها و نقش آنها قائل است، نظر بسيار مساعدي نسبت به تأسيس اين صندوق دارد و براي حمايت مالي به اين صندوق اعلام آمادگي کرده است.
وي با بيان اينکه طرح بهبود تعامل سازمان ميراث فرهنگي با رسانه ها با نگاهي دو سويه و آسيب شناسانه توسط کميته روزنامه هاي کثير الانتشار شورا با استفاده از مشورت خبرنگاران فعال اين حوزه در دست تهيه است، افزود: به گفته "حسن محسني" سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و نايب رييس اين شورا، در ماه هاي اخير هيچ شکايتي توسط سازمان ميراث فرهنگي از رسانه ها در محاکم قضايي مطرح نشده است.
مشکيان ميراث فرهنگي و صنعت گردشگري کشور را امانت ملي مشترکي نزد سازمان ميراث فرهنگي و رسانه ها دانست و گفت: شوراي راهبردي رسانه بعنوان حلقه واسط ميان اين دو امانتدار سعي در هم افزايي تعاملات دوسويه آنها به نفع حوزه هاي مهم و ماندگار ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايران دارد.


تابناک هم در تحلیلی در این رابطه نوشت "::: رابطه سازمان ميراث فرهنگي با رسانه‌ها مدتي است كه دچار افت و خيز‌هايي شده به نحوي كه سازمان ميراث فرهنگي همواره از برخورد سياسي برخي رسانه‌ها با اين سازمان فرهنگي گله مند است و از ديگر سو رسانه‌ها نيز از نوع ادبيات جوابيه‌هاي اين سازمان خطاب به خود انتقاد مي‌كنند كه با نگاهي منصفانه هر يك از اين گلايه‌ها در جاي خود قابل اعتنا است.

در اين ميان معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي با اعلام اينكه راهبرد او در مورد تعامل رسانه‌ها با سازمان پر خبر متبوعش «سياست زدايي» است چندي پيش در حركتي ابتكاري از جمع خود اصحاب رسانه فردي را براي پيگيري اين سياست و تشكيل شورايي تخصصي در حوزه رسانه پيشنهاد كرد.

چند روز پس از اين سخنان بقايي در نشست رسانه‌اي‌ها، روابط عمومي اين سازمان محمد علي مشكيان به عنوان روزنامه نگاري كه تا كنون 3 بار در جشنواره‌هاي تخصصي بين المللي ميراث فرهنگي و گردشگري و يك بار در جشنواره سراسري مطبوعات و خبرگزاريهاي كشور برگزيده شده است، را به عنوان مشاور رسانه‌اي معرفي كرد تا پيگيري‌ها براي تشكيل شوراي راهبردي رسانه با همراهي روابط عمومي سازمان آغاز شود.

پس از تشكيل شوراي راهبردي رسانه ميراث فرهنگي از طريق برگزاري انتخابات ميان فعالان رسانه‌اي، نمايندگان منتخب اصحاب رسانه از روزنامه‌هاي كثيرالانتشار، خبرگزاري‌ها و نشريات تخصصي به همكار خود به عنوان دبير رأي دادند و شورا فعاليت رسمي خود را آغاز كرد . خبر تازه انتشار يافته را بر خلاف آنچه عجولانه از سوي خبرگزاري فارس قبل از تشكيل ! اين شورا شگرد كنترلي خوانده شده بود، مي‌توان نشانه‌اي از جهت‌گيري تازه در راستاي حمايت سازمان ميرث فرهنگي از فعالان رسانه‌اي و ماهيت حمايتي شورا ارزيابي كرد.

به جز مباحث حمايتي، موضوع بررسي نحوه تعامل كنوني سازمان ميراث فرهنگي با رسانه‌ها نيز از مباحث مطرح شده در جلسات اخير اين شورا بوده و مشكيان با بيان اينکه طرح بهبود تعامل سازمان ميراث فرهنگي با رسانه‌ها با نگاهي دو سويه و آسيب شناسانه توسط کميته روزنامه‌هاي کثير الانتشار شورا با استفاده از مشورت خبرنگاران فعال اين حوزه در دست تهيه است، در مورد موضوع چالشي شكايت سازمان از رسانه‌ها از قول حسن محسني، سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي در جلسه شورا گفته است كه «در ماه‌هاي اخير هيچ شکايتي توسط سازمان ميراث فرهنگي از رسانه‌ها در محاکم قضايي مطرح نشده است».

بدون شك نقش رسانه‌ها در احياي ميراث فرهنگي غني و توسعه گردشگري كشور پر جاذبه ايران با هدف رونق اقتصاد ملي نقشي بي‌بديل است و تعاملات سازمان متولي اين بخش با رسانه‌ها نسبت به ساير سازمانهاي دولتي اهميتي دو چندان پيدا مي‌كند، همانگونه كه در مورد خارج كردن ميدان نقش جهان اصفهان از فهرست ميراث در خطر يونسكو اين همكاري نتيجه‌اي حتي فرا ملي داد. بايد به انتظار نشست و ديد كه واكنش رسانه‌ها به اين گام رو به جلوي سازمان ميراث فرهنگي چگونه خواهد بود و آيا شوراي راهبردي رسانه به عنوان تجربه‌اي جديد مجال مي‌يابد تا روند كنوني تعاملات ميراث فرهنگي و رسانه‌ها را دچار «تغيير» كند؟


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا